من الذاكرة| نور الشريف: اكتشفت يُتمي بالصدفة ووسوسة سعاد حسني دمرتها

تحل ذكرى ميلاد الفنان نور الشريف اليوم الأحد 28 أبريل، فهو من مواليد اليوم نفسه عام 1946 بالقاهرة، وأصبح يتيم الأب وهو عمره تسعة أشهر.

بدأ نور الشريف التمثيل في المدرسة حيث انضم إلى فريق التمثيل بها، وكان لاعبًا في أشبال كرة القدم بنادي الزمالك ولولا حبه للتمثيل لاتجه لكرة القدم.

تغيير اسم نور الشريف

اسمه الحقيقي محمد جابر محمد عبدالله، وكانت قد كشفت زوجته الفنانة بوسي سر تغيير اسمه في الأوراق الرسمية بعد زواجهما عبر تصريحات تلفزيونية سابقة.

وأوضحت أن الراحل أطلق عليه فور ولادته اسم محمد لكن عائلته كانت تناديه بـ نور، وعواطف شقيقته كانت تحب الفنان عمر الشريف، لذلك طلبت من شقيقها أن يكون اسمه نور الشريف، وبعد زواج بوسي من نور الشريف، وانتظارهما لأول مولود بعد الزواج، فكرت بوسي في المولود الذي سيحمل اسم محمد جابر ومن هو محمد جابر الذي لا يعلم عنه الناس شيئًا.

لذلك طلبت من زوجها نور الشريف أن يقوم بتغيير اسمه في الأوراق الرسمية ليصبح «نور الشريف جابر»، وهو ما تحقق بالفعل.

نور الشريف

أسرار نور الشريف

وقال نور الشريف في لقاء تلفزيوني سابق: «اكتشفت يُتمي بالصدفة في المدرسة وأنا في أولى ابتدائي بأول يوم في الدراسة.. مدرس اللغة العربية نادى اسمي محمد جابر محمد فمردتش عليه، ولقيته جايلي يقولي أنت محمد جابر فقولتله لأ.. أنا نور إسماعيل، ولما رجعت البيت سألت عمتي وعرفت أن والدي مات وعمري 9 شهور، واللي كنت فاكره أبويا طلع عمي اللي مربيني، ونور ده اسم الدلع في البيت.. ومكنتش أعرف أن اسمي محمد جابر في شهادة الميلاد، لأن جدي سماني نور وأبويا سماني محمد.. فكنت أعرف أن اسمي نور».

وتابع: «يومها عرفت أن أبويا مات، ووالدتي مش عايشة معانا، وأعمامي كانوا قادرين ماليًا ومظلمونيش، وعاملوني كويس لكن انتابني شعور إن مش من حقي أطلب، وكنت بقول شكرًا أنهم ربوني، وكان نفسي ألبس بنطلون أبيض.. وعمتي كانت تقولي لا البنطلون هيتوسخ بسرعة وأنا أدين لعمتي وأختي عواطف بالكثير.. وأختي مكنتش أكبر مني بكتير لكنها كانت أمي الثانية البديلة بعد زواج والدتي، وعمتي رغم أنها كانت عصبية وصوتها العالي أحيانا إلا أنها كانت الصدر الحنين لي، وصاحب الفضل في أني بقيت نور الشريف النجم الكبير هي بوسي ووالدتها».

وقال عن لقب الشريف وعلاقة شقيقته به: «أختي عواطف هي اللي اختارته عشان كانت بتحب عمر الشريف، وأنا كمان كنت بحبه، وحبيت الاسم ده، وكانوا اختاروني عشان أمثل روميو وجولييت وأنا طالب في المعهد فقالولي محمد جابر مينفعش يبقى روميو فقولتلهم أنا في البيت اسمي نور، قالوا حلو نور وكانوا عايزين اسم تاني لأن نور جابر مش موسيقي، فقولت هرد عليكم بكرة، وسألت أختي عواطف قالتلي ماتسمي نفسك نور الشريف، وغيرت الاسم بعد كدة في الأوراق الرسمية، ولو كنت جبت ولد كنت هسميه محمد، لكن الحمد لله ربنا كرمني بـ مي وسارة».

المحكمة الاقتصادية ورثة نور الشريف المحكمة الاقتصادية ورثة نور الشريف

نصيحة نور الشريف لسعاد حسني

وفيما يخص نصيحته للفنانة الراحلة سعاد حسني، قال الراحل نور الشريف في حوار قديم عام 1999، إنّ سعاد حسني هي الممثلة الأهم في تاريخ السينما المصرية.

واستكمل: «مقدرش أحط اسم ممثلة تانية وأقول دي رقم 2، أقرب مسافة بين سعاد واللي بعدها في الموهبة كبيرة جدًا»، لافتًا إلى أنه نصحها بالابتعاد عن الوسوسة التي قال إنّها «أرهقته».

واختتم نور الشريف حديثه عن سعاد حسني: «في أخر أفلامي معها، اللي هو غريب في بيتي، كانت موسوسة جدًا، ووسوستها تعبتني كانت دايمًا بتسأل إيه اللي إحنا بنعمله ده؟، وإيه لازمته؟، وحاولت تغيّر السيناريو، فقلت لها ابعدي عن الوسوسة هتدمرك، وبعدين تسأل الفيلم ده إيه، كنت أقولها فيلم عادي، مجرد فيلم للتسلية لا هاجمنا فيه حد ولا بنغير الكون، فيلم لذيذ وبسيط وده مش عيب، بس برضو مقتنعتش وفضلت موسوسة».

نور الشريف وسعاد حسني نور الشريف وسعاد حسني

نور الشريف

نور الشريف نور الشريف

نور الشريف