مروة عبد المنعم تكتب وصيتها: أنا عايزة أسيبها وأنا خفيفة ونظيفة

حرصت الفنانة مروة عبد المنعم على كتابة وصيتها، مشيرة إلى أنها تريد أن لا يرتدي أي شخص اللون الأسود ويستبدلوه باللون الأبيض عند وفاتها.

وصية مروة عبد المنعم

كتبت الفنانة مروة عبد المنعم عبر حسابها بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: 'عايزة أوصيكم وصية، لما أموت أرجوكم ..محدش يلبس إسود نهائي'.

وتابعت: 'البسوا الأبيض، امشوا في جنازتي لابسين أبيض إتجمعوا في عزايا لابسين أبيض وتعالوا زوروني لابسين أبيض، وإفتكرولي كل حاجه حلوه ...ولو كنت زعلت حد مني يخلي قلبه أبيض ويسامحني ..أنا عايزه أسيبها وأنا خفيفه و نظيفة'.

مروة عبد المنعم وقصة اكتئابها

وكانت الفنانة مروة عبد المنعم تعرضت لأزمة أثرت على حالتها النفسية منذ 6 أشهر آدت إلى زيادة وزنها وسقوط شعرها، ما جعلها تلجأ إلى طبيب نحت الجسم.

عاشت مروة عبد المنعم أيام فقدت خلالها اتزانها وشغفها، أشارت إلى أنها عندما عادت لتصوير مسلسل طبيبة شرعية وجدت أن وزنها زاد 15 كيلو واصبحت 70 كيلو، رغم أنها لا تأكل كثيرًا، ولهذا لجأت لأحد الأطباء الذين سعدوها على نحت جسمها.

كتبت مروة عبد المنعم عبر حسابها بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: 'من حوالي ست شهور، كنت في حاله نفسيه صعبه جدا، كنت فاقده فيها إتزاني وفاقده شغفي، كانت أسؤ أيام مرت عليا وكأني كنت في غيبوبة، مكنتش حتي ببص لنفسي في المرايه مخدش بالي من شكلي اللي اتغير وكل الناس يقولولي مالك ماكنتش سامعاهم'.

وتابعت: 'لحد مارجعنا نكمل مسلسل طبيبه شرعيه اللي وقف الست شهور دي واتفاجئت هنا بنفسي لما كل الناس شافتني اتخضت وإتفاجئت ان كل راكورات اللبس مابتدخلش فيا اكتشفت اني تخنت 15 كيلو، وزني وصل لـ 70 كيلو، مع إني مكنتش باكل خالص'.

تصريحات مروة عبد المنعم

واستكملت مروة عبد المنعم حديثها، قائلة: 'اكتشفت ان كل حاجه باظت في جسمي شعري كله وقع ده سبب اني بلبس باروكة في الفتره الأخيره ومبظهرش بشعري التهابات شديده في القولون، بتخن مش عارفه من إيه مابقتش عارفه أروح فين ولمين لحد ماحد قالي علي دكتور وشكرولي فيه جدا  وفعلا أنا رايحاله مدمره تماما، والنتيجه زي ماانتوا شايفين'.

واختتمت كلامها، وقالت: 'وقف معايا وقفه قويه كان معايا يوم بيوم ماسبنيش ده مش إعلان ولا هو يعرف اني هنزل البوست ده بس كان لازم أشكره علي وقفته وتعبه معايا وتشجيعه ليا الصوره الأورنج دي زد عليها خمسه كيلو كمان، واللي عايزه أقوله كمان ..خلوا بالكم من نفسكم ..احنا بنستهون بالزعل والحزن ..ومعندناش ثقافة الإكتئاب وعلاجه ..الحزن هو موت بطيئ .. الحمد لله علي كل حاجه'.